Toen Chontay tijdens de introductiedag hoorde bij welke afdeling ze stage ging lopen, was ze superblij. ‘Ik ken die afdeling goed, want ik heb er een paar jaar gewerkt als flexwerker toen ik de opleiding deed voor Helpende Plus niveau 2. Ik ken nog collega’s die daar werken, alleen hun namen ben ik vergeten. Maar ik weet nog wel hoe alle bewoners heten!’
Chontay werkt samen met een student verpleegkunde: 10 weken lang, drie dagen per week. Ook krijgt ze 2 dagen per week les in Vreugdehof. ‘Ik vind het fijn dat ik hier les krijg. Het is minder saai dan in de klas op school. Op school krijg je meer losse vakken, hier gaat het echt over wat je meemaakt in de praktijk. Mijn klasgenoten en docenten lopen hier ook rond. Dat is gezellig en ik kan altijd iets aan de docent vragen. Op andere stageplekken heb ik wel eens meegemaakt dat stagiaires niet goed werden behandeld. Dat is hier niet zo.’
‘Ik pas bij de zorg, omdat ik een open en spontaan persoon ben. En ik wil altijd nieuwe dingen leren. Het is mooi als je een compliment van een bewoner krijgt. Iemand zei tegen me: “Ik vind het zo goed dat je dit werk doet.” Maar ik heb er geen moeite mee. Ik heb altijd van oude mensen gehouden. Ik vind dat de oudere mensen hebben bijgedragen aan de samenleving. Ze hebben voor ons gezorgd. Dus nu wil ik wat terug geven.’ Na de 10 weken stage wisselt Chontay van afdeling en na weer 10 weken nog een keer. ‘Ik wil bij Vreugdehof blijven, want ik heb het hier naar m’n zin. Ik wil mijn diploma bij Vreugdehof halen.’
Fieldlab Vreugdehof
Amstelring is partner van Fieldlabs, een innovatief initiatief dat zich richt op leren en ontmoeten in de sector Zorg en Welzijn. Verpleeghuis Vreugdehof is een Fieldlab, waar studenten en docenten van ROC TOP, cliënten en zorgprofessionals elkaar ontmoeten, waar ze met en van elkaar leren. Het concept is uniek voor studenten en docenten, omdat praktijk en theorie nauw met elkaar zijn verweven. De studenten leren aan de hand van praktijksituaties die zij meemaken tijdens hun stage. Ze krijgen de ruimte om leervragen te stellen en praktijksituaties worden uitgebreid gereflecteerd. Door deze directe link in de praktijk gaat de theorie meer leven en sluiten onderwijs en praktijk goed op elkaar aan.