Ervaring inbrengen
“In een intensief introductieprogramma van 3 maanden met workshops, lessen en stages, maakten ik en mijn medestudenten, ook allemaal zij-instromers, kennis met de ouderenzorg. En dat gaf een heel ander beeld dan ik dacht. Wat zijn er veel mogelijkheden, ook in beroepen. In deze startfase was er nog geen draaiboek. Heel positief was dat onze feedback aan de locatiemanager en zorgcoördinator meteen werd opgepakt”, vertelt Brenda enthousiast. “Het bijzondere van starten in zo’n groep is dat je heel hecht bent. Je zit allemaal in dezelfde fase, kunt elkaar stimuleren en elkaar door een moeilijke fase heen helpen. Want soms is het werk best emotioneel. Je hebt toch te maken met mensen in de eindfase van hun leven. Voor het eerst werd ik, meerdere keren zelfs, geconfronteerd met overlijden. Dat hakt er emotioneel best wel in en dan is het fijn als je elkaar begrijpt en kunt steunen. Wat ik ook belangrijk vind is werknemerschap: wie ben ik, wat heb ik nodig, waar sta ik voor en welke competenties en talenten kan ik inzetten. Dat gaf mij het gevoel dat ik iets kon bijdragen”, licht Brenda toe.
Theorie en praktijk verbinden en toepassen
Praktijkopleider Stephanie Burleson knikt instemmend. “Het is voor mij en mijn collega-opleiders ook heel leerzaam om deze volwassen mensen te begeleiden. Ze geven hun leerdoelen en grenzen beter aan dan jongeren. En ze brengen natuurlijk ook eigen ervaringen mee”, vult Stephanie aan. “Daar moeten wij op aansluiten en dat is ook het mooie van Amstelring: out of the box denken en ontdekken in de praktijk wat werkt. Per student kijken we naar de hulp- en leervraag. De kracht van hybride opleiden is theorie en praktijk verbinden én direct toepassen. Dat doen we vooral op Vreugdehof zelf; de docent komt hier ook naartoe. We zijn nog steeds aan het ontwikkelen. Voor het aankomende schooljaar willen we de verwachtingen nog beter in kaart brengen. En we gaan werken met casuïstiek, met kennis van het netwerk van de cliënt en inzage in het verhaal van de cliënt. Zo kunnen we de opleiding en begeleiding nog beter op elkaar laten aansluiten.”
Leren van elkaar
Alle tweeëntwintig zij-instromers starten in september met hun tweede leerjaar als verpleegkundige in opleiding. Zij stromen verder de organisatie in op een plek van hun keuze, bijvoorbeeld op een gespecialiseerde afdeling zoals voor Huntingtonpatiënten, op een revalidatieafdeling, op een woongroep voor mensen met dementie, in de wijkzorg. Stephanie: “Alles is in principe mogelijk als het goed begeleid kan worden. Op deze manier leren levert niet alleen iets op voor de studenten zelf maar ook voor de bestaande medewerkers. De zij-instromers kijken met een frisse blik, zien andere dingen en brengen hun ervaring weer in. De huidige medewerkers leren hen hoe om te gaan met emoties en met agressief gedrag bijvoorbeeld. Het vertrouwen in elkaar moet groeien maar dan is het ook echt een win-win-situatie voor iedereen, ook voor de cliënten.”
Op de foto:
- Danielle Bos. Zij maakt haar opleiding af op de transferafdeling in het VUMC.
- Anshala Dewansingh. Zij werkt nu op de revalidatieafdeling van Vreugdehof.
- Asja de Wit. Zij werkt nu op de somatiek afdeling van Vreugdehof.
- Brenda Pelgrim. Zij werkt vanaf 03 oktober ook op de transferafdeling in het VUMC.