Ga direct naar de hoofdnavigatie Ga direct naar de content
Tekstgrootte: a a
Contrast:
Terug naar het nieuwsoverzicht

Het “Digitaal Team” van Amstelring Wijkzorg

4 maart 2024
Compaan bij Amstelring Wijkzorg
Nederland vergrijst, wat betekent dat steeds meer inwoners van Nederland 65 jaar of ouder zullen zijn. De vraag naar zorg neemt hierdoor de komende jaren toe. Om de juiste zorg op de juiste plek te bieden, introduceert Amstelring Wijkzorg sinds 23 mei 2023 naast fysieke zorg nu ook digitale zorg.

Digitale zorg wordt geleverd via een cliëntvriendelijke tablet genaamd ‘de Compaan’, die vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Door gebruik te maken van beeldzorg behoudt u als thuiszorg cliënt de eigen regie en wordt de zelfredzaamheid bevorderd. Daarnaast hoeft u niet meer te wachten op de thuiszorg, doordat er op vaste tijden gebeld wordt. Voor Amstelring Wijkzorg is dit tevens een manier om de zorgcapaciteit in de wijk vrij te maken, zodat er voldoende tijd is voor de benodigde fysieke zorgmomenten.

In deze nieuwsbrief willen wij jullie informeren over wat een Compaan is en hoe digitale zorg wordt vormgegeven, zodat jullie op de hoogte zijn van de ontwikkelingen. Daarnaast willen wij u informeren over wat beeldzorg precies inhoudt.

Om te beginnen is het wellicht interessant om te weten dat wij een speciaal team van enthousiaste (voormalige wijk)zorgprofessionals hebben samengesteld, dat gezamenlijk ‘het digitale team’ vormt. Zij bellen op een afgesproken tijd vanuit huis of kantoor naar de tablet bij u thuis. In uw huis wordt een geluid afgespeeld op de tablet en met één druk op de knop verschijnt de zorgprofessional in beeld. Via het beeld kunt u communiceren met de zorgprofessional.

Compaan

 Het inzetten van een digitaal zorgmoment gebeurt altijd in overleg met de wijkteams. Het wijkteam bepaalt namelijk of beeldzorg in uw situatie mogelijk is. Naast beeldbellen komt ook het fysieke wijkteam nog langs indien dat nodig is.

Voorbeelden van zorgmomenten die kunnen worden vervangen door digitaal zijn medicatiecontrole, begeleiding bij het prikken van insuline bij een diabetes cliënt, meekijken bij het gebruik van een puffer, mondelinge ondersteuning bij het gebruik van hulpmiddelen, controleren of het zelfstandig douchen gelukt is en het herinneren aan eten of drinken bij cliënten die dit soms vergeten.

Veiligheid en vertrouwen zijn voor het digitale team het allerbelangrijkste. Daarom is er voor elke cliënt een gedetailleerd plan opgesteld over de te nemen stappen wanneer u de tablet en vervolgens uw mobiele telefoon niet opneemt. Een ander interessant aspect dat veiligheid kan bieden, is dat familie ook via de Compaan contact met u kan opnemen. Met één druk op de knop verschijnt het familielid weer in beeld, waarna er gecommuniceerd kan worden. Familie kan ook altijd foto’s opsturen die direct in beeld komen. Leuk als ze bijvoorbeeld op vakantie zijn en dit willen delen met u. De tablet heeft ook nog andere interessante functies zoals cognitieve spelletjes, een duidelijke agenda met meldingen waardoor een dagstructuur gecreëerd kan worden, en een gezellige online bingo op de vrijdagen.

Heeft u alvast vragen? Mail dan naar:

digitaalteam@amstelringwijkzorg.nl

Lees de volledige nieuwsbrief hier

Delen op social media: